Ceramica neagră, non-culoarea în
care vasele se transformă singure
Ceramica neagră, specie
destul de rară a ceramicii, este o prelungire peste milenii a ceramicii
geto-dacice. De ce? Ei bine, pentru că până pe la secolul III i.e.n., vasele
făcute la roată de olarii geto-daci aveau ca trăsături generale, “arderea
reducătoare, fineţea pastei, prezenţa particulelor de mică în compoziţia precum
şi acoperirea vaselor cu un firnis negru, fin”.
Ardere reducătoare? Adică,
să înțelegem și noi te rog, scriitorule! Deși există articole pe această temă,
multe sunt destul de tehnice pentru neinițiați.
Să detaliem, arderea în
reducere a oxigenului este o manieră de a arde vasele de lut care implică două
etape – necesare și suficiente pentru a determina vasele să își transforme
culoarea din roșu în negru. În prima etapă, arderea este bogată în oxigen –
strict necesar pentru a ajunge la o temperatura optimă de coacere și
vitrificare a vaselor. Este mai puțin important dacă arderea este pe gaz,
electric sau cu lemne, însă o oarecare importanță tot există.
Etapa a doua este demarcată
de sigilarea cuptorului, sigilare care are loc atunci când vasele s-au
vitrificat. Așa cum se făcea și odinioară, și noi facem sigilarea cuptorului cu
lut. Tencuim de fiecare dată cuptorul, să nu care cumva să respire, focul
devenind unul înnăbușit.
Și aici începe minunea, cu
mai mulți factori de risc și de joc la mijloc. Cu mare băgare de seama, focul
trebuie trecut în etapă de reducere – de eliminare graduală a oxigenului din cuptor.
Căutând în scrieri, testând, greșind, însă de fiecare dată fiind mai
“învățați”, mai fericiți cu rezultatele, ne-am format o părere, și vrem să
anulăm câteva mituri :)!
Primul
mit: Negrul nu ține doar de existența
fumului de lemn în cuptor, cu toate că, indubitabil, fumul ajută la formarea
unei pelicule fine, de suprafață însă. Probă stă faptul că vasele sunt
negre în mod complet, în structură.
Nu discutăm despre o peliculă ci despre
schimbări moleculare. Spuneam mai sus că are totuși o importanță felul arderii,
arderea cu lemne fiind cea care facilitează crearea atmosferei de lipsa de
oxigen și creare de monoxid de carbon. Ca atare, fumul dă nuanțele, patina
vaselor, de fiecare dată alta, în funcție de esența de lemn aleasă. Și e
minunat să vezi cum lemnul de măr, păr, prun poate duce la nuanțe mai calde,
mai cafenii, față de cel de soc, arțar sau brad – care dau un negru tăciune, cu
irizații. [POZĂ LEMN] Noi ne-am mai jucat cu ceva salcâm – indeciși totuși de
efecte, lemn de esență tare, produce prea multă căldură, și, culmea, nu avem
nevoie de ea, ci doar de fum, să nu uităm. Preferăm bradul și mărul și mai
căutăm alte esențe prin pădure cât de curând.
Al doilea mit: Negrul nu se formează în timpul creșterii de temperatura din cuptor, ci, ulterior vitrificarii, pe perioada răcirii, aia când stai cu un pahar de lut în mâna și povestești [Poză], și speri că va fi bine, că de rău suntem sătui. De nu ne credeți, vă așteptăm să ardem împreună un cuptor. Ar fi de vorbit despre temperatura de ardere, că de vă gândiți că nu e precis calculată, vă înșelați, fiecare centimă chiar contează. Nu arzi destul de tare, nu vitrifici vasele. Arzi prea tare, nu ies vasele negre
O remarcă interesantă, dacă
dăm drumul la gurile de vizitare pe durata răcirii cuptorului sau dacă nu îl
sigilăm destul de bine, chiar la începutul procesului de răcire, vasele nu vor
ieși negre! Ele au nevoie de o răcire graduală, în reducere a oxigenului.
Surpriză deci, prezența oxigenului oprește sau reverseaza procesul de innegrire.
Și aici apare magia, noi la Ceramical putem inversă procesul. Cine s-ar fi
gândit. Voi ne dați un vas negru. Sau, și mai bine, vă dăm noi, și din negru îl
facem înapoi brun-roșcat. Cum așa? Se poate? Ei hai că pe asta nu am auzit-o!
Da, se poate. Magia focului, și multă pasiune. Controlul incontrolabilului.
Pentru cine e curios, să ne contactați și povestim pe larg.
Mai multe boluri de ceramică neagră, frumos lustruite
și de unde le puteți lua acasă, sunt în magazinul nostru online: Ceramical.ro.
Tot acolo găsiți și cele mai faine lămpi sau lumânări cu suport din ceramică neagră.
Cine mai
face negru, pe lângă noi?
Păi găsim la Marginea, la
Corund, în Maramureș. Fiecare zonă cu particularitățile ei. Noi ne bucurăm să
intrăm în clubul păstrătorilor de tradiție, de meșteșug, și, cum veți vedea, să
îl îmbunătățim și să îl punem alături de un design de autor, să facem niște
blide de stă măța-n coadă Ea e Mitza, mâța noastră, pisica vânător, cu veleități
de Bruce Lee, și ar putea sta în coadă pentru recompensa potrivită.
Mulțumim pentru atenție!
Comments
Post a Comment